Datum: 25-09-2024
Liever niet doorrijden in de winter? Bij Motorplanet kun je je motor veilig en verwarmd zijn winterslaap laten houden.
Reserveren is vanaf nu mogelijk! De stallingsperiode loopt van 31 Oktober 2024 tot en met 29 Maart 2025.
❄Enkel winterstalling €275,-
❄Winterstalling in combinatie met een kleine beurt €475,-
❄Winterstalling in combinatie met groot onderhoud: stalling €150,- kosten groot onderhoud o.b.v. offerte.
Haal- en brengservice binnen Almere mogelijk!
Bel 036-5346886 of mail naar info@motorplanetalmere.nl en reserveer alvast een plek voor komende winter!
Datum: 18-09-2024
Datum: 06-08-2024
Kawasaki onthult 2025 Ninja ZX-6R, vanaf september al beschikbaar
De terugkeer van de Ninja ZX-6R is een groot succes gebleken, binnen de kortste keren was het model afgelopen seizoen uitverkocht. Hierom heeft Kawasaki Benelux besloten het 2025 model, in 2 nieuwe kleurstellingen, eerder naar Nederland te halen om zo te kunnen voldoen aan de grote vraag vanuit de markt.
De toevoeging van 37cc extra motorinhoud ten opzichte van reguliere supersports heeft grote invloed op het bruikbare vermogen en koppel en maak de Ninja ZX-6R bij uitstek geschikt om niet alleen op het circuit maar juist ook op straat te rijden. De iconische 636cc vier-in-lijn wordt bijgestaan door een Quickshifter, Traction Control en vier rijmodi waaronder Sport, Road, Rain en de instelbare Rider Mode.
Radiale Monobloc remklauwen en volledig instelbare SHOWA vering zorgen samen met het aluminium frame voor de perfecte balans tussen wendbaarheid en stabiliteit zodat je altijd in volledige controle bent.
Het 3D gelaagde kuipwerk, voor modeljaar 2025 voorzien van twee nieuwe kleurstellingen, valt direct op door zijn scherpe design met LED-projectorkoplampen en kenmerkende RAM-AIR inlaat aan de voorzijde. Achter de topkuip schuilt een hoogwaardig 4,3’’ TFT-kleurendisplay met daarop overzichtelijk alle belangrijke informatie zoals toerental, snelheid en huidige versnelling maar ook zaken als tripmeters, accuspanning en meer.
De 2025 Ninja ZX-6R is vanaf september al beschikbaar bij de Kawasaki dealer in de volgende nieuwe kleuren:
Prijzen worden binnenkort bekend gemaakt. Ga voor meer informatie naar www.kawasaki.nl.
Datum: 10-05-2024
Complete zomerset!
Alles CE goedgekeurd, dus ook geschikt voor de rijlessen/examens!
Helm, incl zonnevizier
Doorwaai jas met schouder, elleboog en rug bescherming
Jeans gevoerd met kevlar, inclusief kniebescherming
Sneakers met enkel, teen, hiel bescherming
Handschoenen van leer met extra beschermstukken
Kortom, een compleet, veilig pakket voor € 425,=
Ook leverbaar in damesmaten!
Datum: 09-02-2024
Het 2024 Kawasaki Nieuws magazine is uit! 💚
Met het magazine ontdek je comfortabel vanuit huis alle nieuwe modellen en kleurstellingen van komend seizoen. Bekijk ‘em via deze link!Datum: 30-01-2024
Wilt u online een kadobon bestellen, mail ons dan op kleding@motorplanetalmere.nl . Geef het bedrag van de bon door, wij sturen u een betaalverzoek en zodra deze is voldaan, versturen wij de kadobon naar het door u opgegeven adres! Makkelijk toch!??
De kadobon is in de kledingshop in te wisselen.
Datum: 27-10-2023
Datum: 03-10-2023
Vanaf dinsdag 31 Oktober 2023 is er in onze Winterstalling weer plek voor motoren die een winterslaap gaan houden.
Stalling van uw motor is mogelijk in combinatie met afname van groot of klein onderhoud.
Prijzen 2023 – 2024:
Uw motor kan in de stalling blijven staan tot Dinsdag 29 Maart 2024.
Serveer alvast uw plekje, want vol=vol! Gelieve te mailen naar werkplaats@motorplanetalmere.nl en we reageren zo snel mogelijk.
Datum: 19-09-2023
De Kawasaki Versys 1000 is ’s werelds meest comfortabele Adventure Tourer ter wereld. Bijzonder is dat deze viercilinder allroad in drie verschillende uitvoeringen wordt geleverd. Er is dus een Versys 1000 voor iedereen! Met nieuwe kleurstellingen gaat dit zeer populaire Adventure Touring trio 2024 in.
Datum: 12-07-2023
Datum: 04-11-2022
Goedgekeurde helmen voor snor/scooter/brommer/motor al vanaf € 99,95.
Datum: 04-06-2022
Datum: 16-03-2022
ALS JE HAAR MAAR GOED ZIT!
Het is een bekend verhaal voor de ‘langharige’ 😉 motorrijders. Je houdt van motorrijden, maar niet van de knopen in je haar??
Hightail heeft daar de ideale oplossing voor;
Hightail is ’s werelds enige op een helm gemonteerde haarbeschermer. Het innovatieve ontwerp creëert een beschermde ruimte voor je haar waardoor het niet in de knoop waait en afbreekt door de wind . Er zijn geen elastieken of vlechten nodig. Stop gewoon je haar in de Hightail en geniet van het motorrijden. Geen klitten, geen gedoe.
Vanaf nu verkrijgbaar in onze kledingshop. Complete set voor € 49.99
(ook evt te versturen, mail voor de mogelijkheden met kleding@motorplanetalmere.nl
Datum: 22-02-2022
Onze re-opening was een groot succes!
Bedankt voor alle goede wensen en de belangstelling.
Wij zijn helemaal klaar voor het nieuwe seizoen.
We hebben absoluut een mooie, leuke, stoere motorkleding- en helmen- collectie voor je klaar staan.
Kindermaten, specifieke dames outfits, stoere heren collectie. Kortom, voor ieder wat wils en passend in elk budget;
We hebben al een starterspakket voor € 339,=
Dat is een helm, waterdichte jas, waterdichte broek en waterdichte handschoenen.
Hieronder een impressie van wat onze nieuwe merken zoal in houden.
Nieuwsgierig?? Kom gezellig een keertje langs 🙂
Datum: 15-02-2022
Het aftellen is begonnen!
We zijn hard aan t werk om de kledingshop weer te vullen met heel veel mooie spullen. We mogen maar liefst 4 nieuwe merken verwelkomen!! Waar wij natuurlijk super trots op zijn!
We zijn zaterdag 19 februari zo ver om jullie alles te laten zien.
Dus ben je nieuwsgierig, kom gezellig langs, wij zorgen voor iets lekkers bij de koffie!!
Datum: 04-02-2022
Komende weken staan er grote veranderingen in de agenda van de kledingshop.
Er komt een gedeeltelijke merken wissel.
Wij zijn super trots, maar houden de nieuwe namen nog even geheim.
De winkel blijft gewoon open tijdens de wissel. Dus ben je nog op zoek naar een last minute koopje en vind je een beetje rommel niet erg, kom gezellig langs!
Natuurlijk gaan we voor een grote re-opening, die we binnenkort zullen aankondigen
(Hou onze media in de gaten !!)
Datum: 15-01-2022
We zijn er weer!
Onze gewone winkeldagen van 9.00 tot 18.oo uur.
Kom gezellig langs, kijken, passen, koffie drinken, kletsen en als je wat leuks ziet, kopen. 😉
Datum: 02-10-2021
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief onderaan de home-pagina!
Denk eraan om je aanmelding te bevestigen in jouw mail!
Datum:
Na-zomerse acties in de kledingshop!
Nog even wat leuke dingen voordat de zomer echt vertrokken is!
We moeten natuurlijk ruimte maken voor de nieuwe collectie van 2022.
Hieronder een greep uit de aanbiedingen;
– De laarzen; zowel waterdichte laarzen, als zomerschoenen, als sportieve laarzen en sneakers nu met leuke kortingen! 13 modellen in de aanbieding!!
– Ook diverse modellen kevlar jeans nu zonder BTW!
– Helmen hebben wij nu al vanaf € 89,95
– Compleet waterdicht motorpak voor starters; helm, jas, broek én handschoenen voor € 299,=
– Bluetooth Sena communicatie set al vanaf € 109.95
Kortom, genoeg om even te komen rondkijken!
Datum: 06-12-2019
De preview van de Z H2 (Soesterberg).
Na ontvangst met koffie en koek in het Nationaal Militair museum volgde de onthulling van de vernieuwde Z650 en Z900 met hun technische specs. Daarna was het de beurt aan de totaal nieuwe Z H2. Uiteraard ging bij velen van ons hier de meeste aandacht naar uit.
Het eerste wat mij opvalt bij het aanschouwen van de Z H2 in levende lijven , is dat de Z H2 er vele malen beter uitziet en beter tot zijn recht komt dan op een foto of een You Tube filmpje. Maar het getuigt van lef dat Kawasaki qua styling niet gekozen heeft voor een ‘dertien in een dozijn’allemansvriend. Het is echt een machine geworden die je schitterend vindt of helemaal niks. Een tussenweg is bijna niet mogelijk. Ik persoonlijk vind hem schitterend. De Z H2 heeft, naar mijn idee, bijna een industriële uitstraling. Functie gaat voor vorm. Vooral de linkerkant van de machine laat dat zien. De air-duct naar de compressor bijvoorbeeld, waar alle bevestigingsboutjes bewust (denk ik) te zien zijn.Dit tezamen met allerlei koelvloeistofslangen en elektrische bedrading geven deze dehigh-tech uitstraling van de Z H2 schitterend weer. De uitlaatdemper is ook zo’n voorbeeld hiervan. In eerste instantie denk je: oeps, gevalletje enkele reis grofvuil. Maar hoe langer je kijkt hoe mooier hij wordt. Op de Z H2 past geen mooi gestileerd, klein dempertje. Nee, daar hoort, mijn inziens, een grove, opzichtige kachelpijp op. Dus de standaardpijp misstaat de Z H2 zeker niet.
Het uitrustingsniveau van de Z H2 is super. TFT-screen, alle elektronica (veiligheid) aan boord. Cruise control en quickshifter (up and down).De remmen zijn uitgerust met Brembo M4 monoblocks en een radiale rempomp, dus niemand hoeft zich zorgen te maken over de feeling en het stopvermogen van het remsysteem.
Kawasaki is gelukkig niet in de val gelopen om de kostprijs laag te houden voor wat betreft de bandenkeuze. Geen setje banden van vier generaties terug, maar een mooieactuele set Pirelli DiabloRosso III banden. Sportbanden ontwikkeld voor de openbare weg. Dus goed sturen, massa’s grip (ook in de regen) en goede levensduur. Hoewel, met zo veel koppel?
Het rijklaargewicht van de Z H2 is 239 kg. In eerste instantie denk je dan….oef, zwaar. Maar geloof me, wanneer je met 200 pk en 137 Nm aan koppel de weg op gaat en je gaat dit serieus gebruiken, en je naam is niet Marc Marquez, dan geeft een paar kilo extra (vooral op het voorwiel) je veel meer stabiliteit, vertrouwen en grip in het bochtenwerk. Er zijn bijvoorbeeld heden ten dage veel motoren die door middel van exclusieve materialen (dus duur) zeer licht geconstrueerd worden, om daarna Winglets (omgekeerde vleugeltjes) aan de machine te schroeven. Dit om meer gewicht op het voorwiel te creëren!!! Dit noem ik dus voor wat betreft de openbare weg ‘Bassie en Adriaan logica’.
Het vermogen van 200 pk en het koppel van 137 Nm. is natuurlijk beestachtig veel, maar het voordeel van een compressor (mechanisch aangedreven) is dat je vanaf stationair toerental meteen kan genieten van een berg koppel. Dit maakt het rijden met een compressor-blok zo leuk en spannend. Voor de ‘die-hards’ onder ons die menen dat 200 pk en 137 Nm net even te weinig is: zo’n compressor-blok is d.m.v. het flashen van de ECU makkelijk te tunen. Iets meer druk van de compressor en je hebt er bijvoorbeeld zo 10 procent vermogen en koppel bij. Dit is trouwens een groot voordeel van een geblazen blok. Het koppel stijgt lekker mee! Dit is bij het tunen ven een atmosferisch blok niet het geval.
Voor de geïnteresseerden onder ons staat de Z H2 medio Maart 2020 bij Motorplanet klaar om mee proef te rijden. Wanneer ik met de Z H2 mijn scheurrondje gereden heb zal ik uiteraard mijn ervaringen weer met jullie delen.
Foto 1: linkerkant blok met de airduct naar de compressor.
Foto 2: Michon wegdromend bij de opvolger van zijn huidige Z900.
Foto 3: de uitlaatdemper met als referentie het (te) korte pootje van Michon.
Kawa4ffr.
Datum: 15-10-2019
De pasvorm van een helm blijft altijd een compromis.
Een helm mag zeker niet te groot zijn. Dit lijkt comfortabel, maar is een drama tijdens het motorrijden. De helm gaat door de rijwind en turbulentie vervelend bewegen op je hoofd, en is door de vrije ruimte en kieren veel lawaaieriger dan een goed passende helm. Maar het belangrijkste punt is: het is onveilig! Bij een ongeval wordt de inslag op je helm, in plaats van de impact-energie te verdelen over je gehele hoofd, rechtstreeks op 1 punt van je hoofd over gebracht. Resultaat: knock-out geslagen door je eigen helm, of zoiets.
Strak om je hoofd is veilig, maar het moet natuurlijk ook weer niet je bloedtoevoer afsnijden.
Afijn, de dames van de kledingshop weten hier veel meer van dan ik. Maar zoals ik in het begin al zei: het blijft een compromis.
Nu is, voor zover ik weet, Shoei de enige fabrikant van helmen die voor zowel de Europese, Aziatische als Amerikaanse markt verschillend gevormde binnenschalen produceert. Blijkbaar omdat we per continent toch verschillend gevormde schedels en dus pasvormen hebben. Mede hierdoor is een Shoei altijd, ook rechtstreeks uit het schap, goed passend te verkrijgen.
Maar het kan blijkbaar toch nog beter!
En hier komt de Shoei Personal-fitting om de hoek kijken. Omdat ik dacht dat mijn NXR al perfect passend zat, liet ik de eerdere personal-fittings aan me voorbij gaan. De laatste keer in oktober dat de Shoei-expert zou komen, adviseerde Ubine me, om me toch eens voor de Personal-fitting in te schrijven. Want iedereen heeft toch kleine verschillen qua vorm van zijn hoofd. Oké, zo gezegd zo gedaan. Eerst wordt je hoofd met een speciale schuifmaat her en der gemeten en de uitkomsten daarvan in de laptop gezet. Hier komen waardes uit die als leidraad gebruikt worden om je Shoei (met verschillende maten opvulstrookjes) aan te passen. Paar keer passen en eventueel nog wat kleine aanpassingen aanbrengen, en je Shoei zit, of het met Pattex gelijmd zit, rotsvast (zoals het hoort) op je hoofd. Maar nu komt het vreemde. Ondanks dat je Shoei rotsvast op je hoofd zit, voelt het comfortabeler aan dan voor de aanpassingen. Dit komt volgens Paul (de Shoei-expert van dienst) omdat het gewicht van de helm nu gelijkmatig over je gehele hoofd wordt verdeeld, en niet alleen rust op een paar drukpunten. Hm, klinkt heel plausibel.
Tot zover mijn goede ervaring met de Shoei personal-fitting. Echt een aanrader voor iedereen die al reeds een Shoei heeft, of van plan is er een aan te schaffen .
Paul komt vrijdag 29 November weer langs bij Motorplanet voor de Shoei Personal -fitting. Dus bespreek alvast een tijdstip op die dag voor jouw Personal Fitting!
Kawa4ffr.
Datum: 11-10-2019
De standaard 1e montage banden van mijn Z1000sx waren hoognodig aan vervanging toe. Voor een ander weet ik altijd precies welke banden hij/zij het best zou kunnen laten monteren (zie stukje: toer of sportbanden). Wanneer het mezelf betreft blijf ik dan uiteindelijk toch een gigantische twijfelkont. Dunlop Roadsmart III of toch de nieuwe Sportsmart Mk3? Deze nieuwe Mk3 is door Dunlop speciaal ontwikkeld om sportief (niet racen!!) op de openbare weg te rijden. Na advies van Sander uit de werkplaats te hebben gekregen, toch voor de Sportsmart Mk3 gekozen. Ik ben een droogweerrijder en bochtjes-pikker en rijd ong. 6000 km/jaar, dus levensduur is niet mijn hoogste prioriteit.
In het eerste kwartier rijden met de Mk3’s moest ik mezelf totaalher kalibreren. En wel op een zeer positieve manier. De Z1000sx reed totaal anders. Zeg maar, van zwaargewicht bokser naar beweeglijke weltergewicht, maar toch op de centimeter precies insturend en stabiel. En dan het vertrouwen wat de voorband je geeft! Sapperdeflap, dat heb ik in 40 jaar motorrijden nog nooit meegemaakt. Voorbeeld: normaal blijft het rijden met een nieuwe set banden altijd een beetje spannend en ga je in de bochten steeds een millimetertje verder met de hellingshoek om je banden te scrubben. Nu was het banden warm rijden en binnen 20 minuten zat de achterband al op de randen. De voorband heeft Dunlop veel meer reserve meegegeven. Deze houdt op de randen nog ongeveer 2 centimeter over. Dit ga je op de openbare weg waarschijnlijk ook niet gebruiken, althans ik niet. De banden voelen als je gaat rijden, dus nog koud zijn, meteen vertrouwd aan. Ze zijn binnen twee kilometer al redelijk opgewarmd en houden deze warmte, als je is een half uurtje stopt voor een bakkie bij Motorplanet, ook vrij lang vast.
Een punt wat ik bij heel veel banden heb ervaren, maar watgelukkig totaalafwezig is bij de Mk3’s, is het vanzelf doorvallen van je motor in een hellingshoek. Misschien herken je het wel. Je hebt dan even een splitsecond het gevoel dat je motor onder je wegschiet. Slecht voor het vertrouwen en je hartslag. Bij het remmen in een bocht hebben de Mk3’s een minimale, verwaarloosbare, oprichtneiging.
Conclusie: Superband, beste waar ik ooit mee gereden heb.
Voordelen Dunlop Mk3: Snel op temperatuur / Licht sturen / Precies sturen / Stabiel aanvoelend / Vertrouwen en nog eens vertrouwen wat de banden je geven. Dit geldt zeker voor de voorband.
Nadelen: Zou het eigenlijk niet weten. Vraag me alleen af hoe ze deze Mk3’s over een jaar of twee in hemelsnaam nog beter kunnen krijgen. Maar dat vroegen we ons 40 jaar geleden ook al af bij het uitkomen van een nieuw ontwikkelde set banden.
Kawa4ffr
Datum: 03-10-2019
Datum: 08-09-2019
Wat is het verschil tussen toer- en sportbanden? Het antwoord wat je veelal zal horen is: grip en levensduur. Maar is dit wel altijd zo? En waarom dan?
Grip hebben beide banden in overvloed. Een (bijvoorbeeld) Z900 kan je met zowel toer- als sportbanden met de stepjes over het asfalt laten schrapen. Het grote verschil zit hem in het karakter van de band en de buitentemperatuur waarin de band zijn beste beentje voor moet zetten. Een toerband presteert het best tussen de 5- en 15 graden Celsius. Een sportband begint zich vanaf 15 graden pas een beetje lekker te voelen. En ja,dat merk je. Zelf heb ik in het vroege voorjaar met 7 graden op sportbanden gereden. Je motor voelt dan wat onzeker en wiebelig aan, met als angstig hoogtepunt het wegstappen van mijn voorwiel in een bocht. Daar word je wel weer even rustig van. Hier zou je met een set toerbanden absoluut geen last van hebben gehad. Tussen de 15- en 20 graden presteren ze ongeveer hetzelfde qua grip. Het wordt een ander verhaal als je boven de 20 graden sportief gaat sturen. De toerband kan dan te warm worden en door het vele profiel voelt het dan aan alsof de band gaat ‘smeren’. De sportband speelt nu zijn troefkaart uit en stuurt beweeglijk als een jonge pup, maar toch stabiel aanvoelend, met daarbij een ongelofelijke pak grip.
De vorm tussen een toer- en sportband band is ook verschillend. Een toerband wordt mede ontwikkeld om een goede rechtuit stabiliteit, met eventueel een passagier en bagage, te hebben. Dit bereiken ze door de band, als je deze in doorsnede ziet, wat afteplatten. Een sportband daarentegen moet makkelijk een bocht in te gooien zijn en lekker kunnen ‘flikflakken’. Daardoor is hij wat spitser van vorm met als bijkomend voordeel dat de band in bochten iets meer contactvlak heeft. Door de afgeplatte vorm van de toerband heeft de band een groter contactvlak, en daardoor een kleinere belasting van de band, bij het rechtuit rijden. Dit is mede de reden waarom toerbanden, bij veel rechte afstanden rijden, een langere levensduur hebben dan sportbanden.
Een sportband vraagt om veel bochtenwerk om hem mooi rond te houden. Als dit gebeurt zal de band zijn hele levensduur lekker blijven sturen.
Een toerband doet het ook beter in een flinke plensbui (een paar druppels maakt echt niets uit). Dit komt uiteraard doordat een toerband meer profiel heeft, maar de belangrijkste reden is weer de temperatuur. Wanneer je met een sportband bij 20 graden plus lekker aan het sturen bent en je komt in een fikse regenbui, dan kan de temperatuur van de omgeving en van je band zomaar 10 a 15 graden dalen. En ja, dan zitten we weer bij het begin van dit verhaal dat een toerband tussen de 5 en 15 graden op zijn best is.
Suc6 met kiezen: sport of toer. De jongens van Motorplanet kunnen je altijd advies hierover geven. Ze zijn dealer van Dunlop-banden, maar alle merken zijn uiteraard leverbaar.
Oh ja, misschien is het bij een bandenwissel het overwegen waard om haakse ventielen te laten monteren. Een relatief kleine investering, maar deze maakt het controleren en het op de juiste spanning brengen van je banden een stuk eenvoudiger.
Kawa4ffr.
Datum: 06-06-2019
Review: Versys 1000se vs Z1000sx.
De Versys1000se en Z1000sx kan je toch wel zien als volle neven van elkaar. Ze delen in de basis het motorblok en het aluminium ruggengraatframe met elkaar. Knap dat Kawasaki toch twee totaal verschillende machines heeft weten neer te zetten.
We gaan is kijken wat de verschillen tijdens het rijden zijn. Het blok in de Versys levert 120 pk en in de SX d.m.v. een hogere compressie en andere nokkenassen 142 pk. Merk je dat in de dagelijkse praktijk? Nou…echt wel. De SX is duidelijk meer toerenhongerig dan de Versys, die uiteraard ook snel is, maar toch iets smoother en geciviliseerder aanvoelt. Op mijn vaste referentie- teststrook rij ik met beide machines 30 km/uur in zijn tweede versnelling om daarna volle bak op te trekken. Aan het eind tik ik met de SX de 200 km/uur aan en met de Versys, ondanks zijn quickshifter, 175 km/uur. Tevens valt op dat de Versys vanaf 170 km/uur een klein beetje onbalans in het rijwielgedeelte gaat krijgen. Dit komt door de lange veerwegen (meer flex) en de zitpositie. Deze is helemaal rechtop met een breed stuur in je handen, waardoor je bij hoge snelheid minder gewicht op het voorwiel hebt. Dit hebben alle hoogpoters, en is ook niets om je druk over te maken. De zitpositie op de SX is iets actiever (voorover gebogen), maar nog steeds op een niveau dat het comfortabel aanvoelt, maar daardoor op hoge snelheid wel wat stabieler is.
De windbescherming is duidelijk beter op de Versys. In Nederland krijg je op beide versies van de Versys 1000 het grote windscherm standaard geleverd. Waar je op de SX met zijn scherm in de laagste stand wind op je schouders en helm vangt, is dit in zijn steilste stand een stuk minder, maar dan zijn er wel wat luchtwervelingen rondom je helm voelbaar. Op deVersysword je verwend met een groot in hoogte verstelbaar scherm, dit geeft een perfecte windbescherming zonder turbulentie rondom je helm.
De Versys 1000se heeft de elektronisch instelbare semi-actieve vering en demping als eyecatcher. Prachtig systeem, zeker als je veel onder wisselende omstandigheden rijdt. Met of zonder passagier of bagage, toeren of sportief? Het is allemaal met een druk op de knop in te stellen. Moet je daarom de standaard uitvoering bij voorbaat links laten liggen? Denk het niet. Ook deze rijdt perfect, en is bijvoorbeeld met de originele Kawasaki quickshifter of andere accessoires, die plug en play zijn, up te graden.
De vering/demping van de SX heeft enige afstelling nodig om scherp maar toch neutraal te sturen. De demo-SX bij Motorplanet is voor rijders van 85 t/m 95 kg (incl. motorkleding) hier perfect voor afgesteld.
Qua bagage mogelijkheden geven ze mekaar geen duimbreed toe. Beide modellen zijn te voorzien van een prachtige set zijkoffers (bij de SX zitten ze voor seizoen 2019 incl. GPS-houder en tankpad er gratis bij). Voor de echte bagage fetisjisten onder ons: voor beide modellen (Versys en SX) is ook een originele Kawasaki topkoffer te verkrijgen.
Zeker voor de Versys komt veelvuldig de vraag: is hij te verlagen? Het antwoord hierop is: jazeker. Zowel voor de Versys als de SX is een lager en smaller zadel verkrijgbaar. Ik denk dat dit het eventuele probleem voor 80% van de mensen oplost. Mocht dit nog niet afdoende zijn, dan zijn er bij Mizu, vervangings-linken voor de achtervering te verkrijgen. Dit zorgt samen met het extra laten doorzakken van de vorkpoten door de kroonplaat voor een verlaging van ongeveer 2,5 cm. Dit is relatief weinig werk. Ook zijn er bij Hyperpro voor bijna alle Kawasaki modellen vering verlagingsets te koop. Hier gaat wel een behoorlijk stuk werk inzitten. De voorvork en achtershock moeten uitgebouwd worden om de Hyperpro-vering te kunnen monteren. Voordeel van de Hyperpro vering is wel dat je dan zeker bent dat je machine dan net zo goed rijdt als standaard (alleen iets minder grondspeling).
Conclusie: de keuze tussen de Versys 1000se en de Z1000sx is naar mijn mening vooral een kwestie van persoonlijke smaak. Ze kunnen allebei een hele dag met maximaal 5000 toeren/min. op je favoriete dijkweg tussen de elektrische fietsen door laveren (trekkracht in overvloed). Als je af en toe eens met het mes tussen de tanden wil rijden, is de SX misschien wel de betere keus. Met de Versys kan je ook knallen, maar vanaf een bepaald punt merk je dat de machine buiten zijn natuurlijke habitat begint te raken. Ben je gecharmeerd van de elektronische semi-actieve vering, uitstekende windbescherming of een rechtop zitpositie, dan is de Versys wellicht jouw machine.
Ik zou zeggen: ga op allebei een proefrit maken, dan merk je vanzelf welke pluspunten of nadelen van de Versys of de SX voor jou het zwaarst wegen. Succes met kiezen.
Foto’s: Z1000sx/Versus 1000se
Tot de volgende keer,
Kawa4ffr.
Datum: 15-02-2019
De vering setup, een veel besproken onderwerp in de motorwereld. Een pasklare oplossing voor de juiste setup is er niet. Deze is voor iedereen met uiteenlopende wensen en eisen verschillend. Een basis setup waarbij je motor goed rijdt is wel te geven. Hierna kan je, stap voor stap, wijzigingen in je setup aanbrengen, zodat je motor gaat sturen zoals jij wilt. Het zal wel altijd een compromis blijven. Hecht je bijvoorbeeld meer belang aan comfort of sportiviteit? Voor straat gebruik zal je meestal ergens hier tussenin terecht komen. Wees niet bang om aan de schroeven te draaien (gebruik passend gereedschap). Ze zitten er niet voor niets, en met behulp van je instructieboekje kan je altijd weer terug naar de fabrieks afstelling.
Datum: 02-11-2018
De Kawasaki Versys X-300 is de nieuwe, A2 ready Dual Purpose motor maar wordt in de praktijk ook vaak gebruikt voor woon-werk verkeer. Door het groeiende aantal files is de vraag naar betaalbare en comfortabele motoren groot. Zie hier het succes van de Versys X-300. In 2019 komt de nieuwe X-300 in 2 exclusieve ‘SE kleuren’ en zijn er Adventure en Urban uitvoeringen verkrijgbaar.
Fijne Dual Purpose
Woon-werk? Stukje off-road? Rijden in de stad? Dat kan met de Versys-X 300. De veelzijdigheid van de Versys-X 300 maakt de motor ideaal voor vele situaties. De comfortabele zit en het hoge stuur make de motor een ideale partner voor stad en woon-werk verkeer. De stuureigenschappen zorgen hiernaast voor veel motorplezier. Een laag verbruik en ruige off-road looks maken het beeld compleet.
De 2019 Kawasaki Versys-X 300 zal vanaf december bij uw Kawasaki dealer in de showroom staan vanaf €6.599,-.
Bekijk de Kawasaki Versys-X 300 ook tijdens de Kawasaki News Show op 1 & 2 december 2018. Meldt u direct aan via: www.kawasaki.nl.
Datum: 30-10-2018
De motorwereld stond op zijn kop toen Kawasaki afgelopen jaar de adembenemend mooie Z900RS en Z900RS CAFE introduceerde. De unieke mix van Retro looks met een sublieme afwerking en ultramoderne techniek bleek een schot in de roos, want de Z900RS was wereldwijd binnen een mum van tijd uitverkocht. Reden te meer voor Kawasaki om de 2019 versies van de Z900RS en Z900RS CAFE extra vroeg te lanceren!
Datum: 16-10-2018
De hoofdletter H heeft bij Kawasaki altijd synoniem gestaan voor superieure techniek en prestaties.
In 1968, het begin van de pk wedloop, kwam de H1 ten tonele, genaamd Mach III. Dit was een 500cc driecilinder tweetakt met 60 pk aan boord. Een bommetje op twee wielen toentertijd. Deze werd in 1972 opgevolgd door de H2 (Mach IV). Dit was een 750 cc uitvoering van de H1, met een voor die tijd ongekende 74 pk aan de krukas. Deze H2 werd onder motorrijders ook wel “theWidowmaker” genoemd. Vanwaar dit charmante koosnaampje voor de toenmalige H2?
Het 750 cc tweetaktblok was berucht om zijn doseerbaarheidgelijkend op een aan/uit lichtschakelaar. Het frame, vering en demping en niet te vergeten de remmen, liepen qua ontwikkeling lichtjaren achter op het explosief toenemende vermogen. De banden hadden in die dagen een grip van het niveau “palingvel” en je moest altijd twee vingers bij het koppelingshendel hebben om een eventuelevastloper (berucht tweetakt kwaaltje) te pareren. Iedereen begrijpt dus dat het zondagochtend scheurrondje, zeker bij een regenbuitje, een bijzonder spannende aangelegenheid kon worden.
De huidige H2 verdient de geuzennaam “Widowmaker”(godzijdank) totaal niet. Dit komt mede door de elektronische hulpmiddelen die ons nu ter beschikking staan (bochten ABS en tractioncontroll, wheeliecontroll, quickshifter met blipperfunctie, launchcontroll), samen met een aan perfectie grenzend rijwielgedeelte, een super doseer baar compressorblok, remmen waarbij je het gevoel hebt tegen een metersdikke muur van gewapend beton te rijden en niet te vergeten, een stel banden die de kleefkracht van een toffee aan je kiezen overtreffen. Deze uiterst smakelijke combinatie van hightech zorgt er voor dat een ervaren motorrijder met de huidige H2 veilig en (zeer) snel kan rijden.
Toch heeft Kawasaki gemeend het H2 2019 model een upgrade te geven. Een verfijning aan de remmen, een ander TFT-dashboard en het vermogen wordt, zoals velen van ons al weten, aangescherpt van 200 naar 231 pk. Ja, tweehonderdeenendertig pk!!! Onzinnig? Natuurlijk niet. Als je, zoals de H2, aan de top van de voedselketen staat, ben je dit aan je stand verplicht. Punt.
Foto 1: H2 uit 1972
Foto 2: H2 Carbon 2019
Tot de volgende keer,
Kawa4ffr.
Datum: 24-07-2018
Cor en de Versys 650.
Datum: 28-06-2018
Datum: 24-07-2018
Cor en de Z1000.
Datum: 19-06-2018
We kijken terug op een zeker geslaagde dag!
Het weer zat mee, we hebben geen druppel gehad tijdens de rit. Tijdens de BBQ een aantal druppels, maar dat mocht de pret niet drukken, want de Kawasaki tent heeft ons keurig droog gehouden.
We hebben meer foto’s, deze volgen binnenkort!!
Zie ook de Facebook van Motorfashion!!!
Datum: 06-06-2018
Vandaag gaan we rijden en sprinten met de H2 SX.
Datum: 22-05-2018
Deze keer ga ik met een Yamaha FZ01 uit 2014 op pad.
Datum: 15-05-2018
Tsja, de Ninja 400.
Datum: 18-08-2016
Diverse albums van activiteiten bij Motorplanet Almere