Kawasaki nieuwsbrief 2024!

Datum: 09-02-2024

Het 2024 Kawasaki Nieuws magazine is uit! 💚Met het magazine ontdek je comfortabel vanuit huis alle nieuwe modellen en kleurstellingen van komend seizoen. Bekijk ‘em via deze link!

Lees meer

Nu ook Motorplanet kadobonnen online bestellen!

Datum: 30-01-2024

Wilt u online een kadobon bestellen, mail ons dan op kleding@motorplanetalmere.nl . Geef het bedrag van de bon door, wij sturen u een betaalverzoek en zodra deze is voldaan, versturen wij de kadobon naar het door u opgegeven adres! Makkelijk toch!??
De kadobon is in de kledingshop in te wisselen.

Lees meer

Speciale winter aanbiedingen in de kledingshop!

Datum: 27-10-2023

Ga naar de kledingshop actie’s. En check onze aanbiedingen!

 

Lees meer

Winterstalling 2023/2024

Datum: 03-10-2023

Vanaf dinsdag 31 Oktober 2023 is er in onze Winterstalling weer plek voor motoren die een winterslaap gaan houden.

Stalling van uw motor is mogelijk in combinatie met afname van groot of klein onderhoud.

Prijzen 2023 – 2024:

  • Stalling + kleine beurt €400,- 
  • Stalling + grote beurt: Stalling 150,- en prijs grote beurt in overleg.

Uw motor kan in de stalling blijven staan tot Dinsdag 29 Maart 2024.

Serveer alvast uw plekje, want vol=vol! Gelieve te mailen naar werkplaats@motorplanetalmere.nl en we reageren zo snel mogelijk.

Lees meer

Kawasaki Versys 1000 2024: Een Versys voor iedereen

Datum: 19-09-2023

De Kawasaki Versys 1000 is ’s werelds meest comfortabele Adventure Tourer ter wereld. Bijzonder is dat deze viercilinder allroad in drie verschillende uitvoeringen wordt geleverd. Er is dus een Versys 1000 voor iedereen! Met nieuwe kleurstellingen gaat dit zeer populaire Adventure Touring trio 2024 in.

Lees meer

Held beentas, getest en goed bevonden ;-)

Datum: 12-07-2023

Dit keer is Cor Joor zo enthousiast over het Held beentasje dat hij het niet kon laten…
 
Iedere motorrijder kent het probleem. Ondanks de mooiste bagagesystemen wil je je kleine waardevolle spulletjes het liefst rechtstreeks op je lichaam dragen. Ten eerste zijn je spullen in ongemakkelijke situaties makkelijker te pakken en op te bergen en je houdt er altijd zicht op, en ten tweede geeft het betere bescherming tegen eventuele ongenode lange vingertjes. Zeker gebruikers van een leren (combi) pak lopen snel, door gebrek aan zakken , tegen opberg uitdagingen aan. In buideltasjes heb ik, misschien onterecht, geen vertrouwen. Het zit tijdens het rijden hinderlijk in de weg. En wanneer je het buideltasje op je rug draait ben je het zicht er op kwijt en ik ben altijd bang dat, mocht de sluiting in een plooi van je jas terecht komen, deze dan open klikt. Kom je er bij de volgende koffiestop achter dat je tasje weg is! Pure horror.
Nu heeft Held een mooi holstertasje in zijn gamma. Op 2 punten gezekerd. Je middel en bovenbeen. De bevestiging riempjes zijn uiteraard op lengte af te stellen en zijn van elastisch materiaal gemaakt. Dus je bloedtoevoer wordt niet afgekneld, terwijl het tasje tijdens het rijden en lopen toch rotsvast op zijn plek zitten.
Het tasje heeft een degelijke en mooie uitstraling en is lekker compact gemaakt. Het tasje heeft verschillende vakjes om je spullen georganiseerd op te kunnen bergen. Het tasje is van waterafstotend materiaal gemaakt. Tevens wordt er een hoesje meegeleverd om het geheel 100% waterdicht te krijgen, maar dat is duidelijk voor de echte regenrijders onder ons. De ritssluiting die Held gebruikt heeft is ook waterdicht. Dit soort ritssluitingen loopt van nature iets zwaarder dan normale ritssluitingen, maar heeft daardoor als bijkomend voordeel dat het door de rijwind of turbulentie niet vanzelf open kan gaan.
 
Resume: een handig en mooi hebbedingetje ter aanvulling of op korte ritjes misschien wel vervanging van bijvoorbeeld je tanktas. Van de prijs (39,95 euro) hoef je geen slapeloze nachten te krijgen. Dit holstertasje van Held is op voorraad bij ons, bij Motorplanet Almere.

Lees meer

November Specials

Datum: 04-11-2022

Goedgekeurde helmen voor snor/scooter/brommer/motor al vanaf € 99,95.

Lees meer

Nu All season- & Zomer set tegen een super scherpe prijs

Datum: 04-06-2022

 

                                         

Lees meer

NIEUW bij Motorplanet: Hightail

Datum: 16-03-2022


ALS JE HAAR MAAR GOED ZIT!

Het is een bekend verhaal voor de ‘langharige’ 😉 motorrijders. Je houdt van motorrijden, maar niet van de knopen in  je haar??
Hightail heeft daar de ideale oplossing voor;

Hightail is ’s werelds enige op een helm gemonteerde haarbeschermer. Het innovatieve ontwerp creëert een beschermde ruimte voor je haar waardoor het niet in de knoop waait en afbreekt door de wind . Er zijn geen elastieken of vlechten nodig. Stop gewoon je haar in de Hightail en geniet van het motorrijden. Geen klitten, geen gedoe.

 

Vanaf nu verkrijgbaar in onze kledingshop. Complete set voor € 49.99

(ook evt te versturen, mail voor de mogelijkheden met kleding@motorplanetalmere.nl

 

 

 

Lees meer

Vanaf nu zijn we los!!

Datum: 22-02-2022

Onze re-opening was een groot succes!
Bedankt voor alle goede wensen en de belangstelling.

Wij zijn helemaal klaar voor het nieuwe seizoen.
We hebben absoluut een  mooie, leuke, stoere motorkleding- en helmen- collectie voor je klaar staan.

Kindermaten, specifieke dames outfits, stoere heren collectie. Kortom, voor ieder wat wils en passend in elk budget;

We hebben al een starterspakket voor € 339,=
Dat is een helm, waterdichte jas, waterdichte broek en waterdichte handschoenen.

Hieronder een impressie van wat onze nieuwe merken zoal in houden.

Nieuwsgierig?? Kom gezellig een keertje langs 🙂

Lees meer

Final Countdown tot zaterdag 19 februari!!

Datum: 15-02-2022

Het aftellen is begonnen!

We zijn hard aan t werk om de kledingshop weer te vullen met heel veel mooie spullen. We mogen maar liefst 4 nieuwe merken verwelkomen!!  Waar wij natuurlijk super trots op zijn!

We zijn zaterdag 19 februari zo ver om jullie alles te laten zien.

Dus ben je nieuwsgierig, kom gezellig langs, wij zorgen voor iets lekkers bij de koffie!!

Lees meer

Kledingshop nieuws!!!

Datum: 04-02-2022

Komende weken staan er grote veranderingen in de agenda van de kledingshop.
Er komt een gedeeltelijke merken wissel.
Wij zijn super trots, maar houden de nieuwe namen nog even geheim😊.

De winkel blijft gewoon open tijdens de wissel. Dus ben je nog op zoek naar een last minute koopje en vind je een beetje rommel niet erg, kom gezellig langs!

Natuurlijk gaan we voor een grote re-opening, die we binnenkort zullen aankondigen🥳🥳🥳

(Hou onze media in de gaten !!)

Lees meer

Yessss, we zijn weer open!!!

Datum: 15-01-2022

We zijn er weer!

Onze gewone winkeldagen van 9.00 tot 18.oo uur.

Kom gezellig langs, kijken, passen, koffie drinken, kletsen en als je wat leuks ziet, kopen. 😉

Lees meer

Als eerste op de hoogte zijn van onze nieuwtjes??

Datum: 02-10-2021

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief onderaan de home-pagina!

Denk eraan om je aanmelding te bevestigen in jouw mail!

Lees meer

Na zomerse actie’s

Datum:

Na-zomerse acties in de kledingshop!

Nog even wat leuke dingen voordat de zomer echt vertrokken is!

We moeten natuurlijk ruimte maken voor de nieuwe collectie van 2022.
Hieronder een greep uit de aanbiedingen;

– De laarzen; zowel waterdichte laarzen, als zomerschoenen, als sportieve laarzen en sneakers nu met leuke kortingen! 13 modellen in de aanbieding!!
– Ook diverse modellen kevlar jeans nu zonder BTW!
– Helmen hebben wij nu al vanaf € 89,95
– Compleet waterdicht motorpak voor starters; helm, jas, broek én handschoenen voor € 299,=
– Bluetooth Sena communicatie set al vanaf € 109.95

Kortom, genoeg om even te komen rondkijken!

Lees meer

Cor: De preview van de Z H2 (Soesterberg).

Datum: 06-12-2019

De preview van de Z H2 (Soesterberg).

Na ontvangst met koffie en koek in het Nationaal Militair museum volgde de onthulling van de vernieuwde Z650 en Z900 met hun technische specs. Daarna was het de beurt aan de totaal nieuwe Z H2. Uiteraard ging bij velen van ons hier de meeste aandacht naar uit.

Het eerste wat mij opvalt bij het aanschouwen van de Z H2 in levende lijven , is dat de Z H2 er vele malen beter uitziet en beter tot zijn recht komt dan op een foto of een You Tube filmpje. Maar het getuigt van lef dat Kawasaki qua styling niet gekozen heeft voor een ‘dertien in een dozijn’allemansvriend. Het is echt een machine geworden die je schitterend vindt of helemaal niks. Een tussenweg is bijna niet mogelijk. Ik persoonlijk vind hem schitterend. De Z H2 heeft, naar mijn idee, bijna een industriële uitstraling. Functie gaat voor vorm. Vooral de linkerkant van de machine laat dat zien. De air-duct naar de compressor bijvoorbeeld, waar alle bevestigingsboutjes bewust (denk ik) te zien zijn.Dit tezamen met allerlei koelvloeistofslangen en elektrische bedrading geven deze dehigh-tech uitstraling van de Z H2 schitterend weer. De uitlaatdemper is ook zo’n voorbeeld hiervan. In eerste instantie denk je: oeps, gevalletje enkele reis grofvuil. Maar hoe langer je kijkt hoe mooier hij wordt. Op de Z H2 past geen mooi gestileerd, klein dempertje. Nee, daar hoort, mijn inziens, een grove, opzichtige kachelpijp op. Dus de standaardpijp misstaat de Z H2 zeker niet.

 

Het uitrustingsniveau van de Z H2 is super. TFT-screen, alle elektronica (veiligheid) aan boord. Cruise control en quickshifter (up and down).De remmen zijn uitgerust met Brembo M4 monoblocks en een radiale rempomp, dus niemand hoeft zich zorgen te maken over de feeling en het stopvermogen van het remsysteem.

Kawasaki is gelukkig niet in de val gelopen om de kostprijs laag te houden voor wat betreft de bandenkeuze. Geen setje banden van vier generaties terug, maar een mooieactuele set Pirelli DiabloRosso III banden. Sportbanden ontwikkeld voor de openbare weg. Dus goed sturen, massa’s grip (ook in de regen) en goede levensduur. Hoewel, met zo veel koppel?

Het rijklaargewicht van de Z H2 is 239 kg. In eerste instantie denk je dan….oef, zwaar. Maar geloof me, wanneer je met 200 pk en 137 Nm aan koppel de weg op gaat en je gaat dit serieus  gebruiken, en je naam is niet Marc Marquez, dan geeft een paar kilo extra (vooral op het voorwiel) je veel meer stabiliteit, vertrouwen en grip in het bochtenwerk. Er zijn bijvoorbeeld heden ten dage veel motoren die door middel van exclusieve materialen (dus duur) zeer licht geconstrueerd worden, om daarna Winglets (omgekeerde vleugeltjes) aan de machine te schroeven. Dit om meer gewicht op het voorwiel te creëren!!! Dit noem ik dus voor wat betreft de openbare weg ‘Bassie en Adriaan logica’.

Het vermogen van 200 pk en het koppel van 137 Nm. is natuurlijk beestachtig veel, maar het voordeel van een compressor (mechanisch aangedreven) is dat je vanaf stationair toerental meteen kan genieten van een berg koppel. Dit maakt het rijden met een compressor-blok zo leuk en spannend. Voor de ‘die-hards’ onder ons die menen dat 200 pk en 137 Nm net even te weinig is: zo’n compressor-blok is d.m.v. het flashen van de ECU makkelijk te tunen. Iets meer druk van de compressor en je hebt er bijvoorbeeld zo 10 procent vermogen en koppel bij. Dit is trouwens een groot voordeel van een geblazen blok. Het koppel stijgt lekker mee! Dit is bij het tunen ven een atmosferisch blok niet het geval.

 

Voor de geïnteresseerden onder ons staat de Z H2 medio Maart 2020 bij Motorplanet klaar om mee proef te rijden. Wanneer ik met de Z H2 mijn scheurrondje gereden heb zal ik uiteraard mijn ervaringen weer met jullie delen.

 

Foto 1: linkerkant blok met de airduct naar de compressor.

Foto 2: Michon wegdromend bij de opvolger van zijn huidige Z900.

Foto 3: de uitlaatdemper met als referentie het (te) korte pootje van Michon.

 

Kawa4ffr.

Lees meer

Cor’s review; Mijn Shoei Personal -fitting ervaring bij Motorplanet.

Datum: 15-10-2019

De pasvorm van een helm blijft altijd een compromis.

Een helm mag zeker niet te groot zijn. Dit lijkt comfortabel, maar is een drama tijdens het motorrijden. De helm gaat door de rijwind en turbulentie vervelend bewegen op je hoofd, en is door de vrije ruimte en kieren veel lawaaieriger dan een goed passende helm. Maar het belangrijkste punt is: het is onveilig! Bij een ongeval wordt de inslag op je helm, in plaats van de impact-energie te verdelen over je gehele hoofd, rechtstreeks op 1 punt van je hoofd over gebracht. Resultaat: knock-out geslagen door je eigen helm, of zoiets.

Strak om je hoofd is veilig, maar het moet natuurlijk ook weer niet je bloedtoevoer afsnijden.

Afijn, de dames van de kledingshop weten hier veel meer van dan ik. Maar zoals ik in het begin al zei: het blijft een compromis.

Nu is, voor zover ik weet, Shoei  de enige fabrikant van helmen die voor zowel de Europese, Aziatische als Amerikaanse markt verschillend gevormde binnenschalen produceert. Blijkbaar omdat we per continent toch verschillend gevormde schedels en dus pasvormen hebben. Mede hierdoor is een Shoei altijd, ook rechtstreeks uit het schap, goed passend te verkrijgen.

Maar het kan blijkbaar toch nog beter!

En hier komt de Shoei Personal-fitting om de hoek kijken. Omdat ik dacht dat mijn NXR al perfect passend zat, liet ik de eerdere personal-fittings aan me voorbij gaan. De laatste keer in oktober dat de Shoei-expert zou komen, adviseerde Ubine me, om me toch eens voor de Personal-fitting in te schrijven. Want iedereen heeft toch kleine verschillen qua vorm van zijn hoofd.  Oké, zo gezegd zo gedaan. Eerst wordt je hoofd met een speciale schuifmaat her en der gemeten en de uitkomsten daarvan in de  laptop gezet. Hier komen waardes uit die als leidraad gebruikt worden om je Shoei  (met verschillende maten opvulstrookjes) aan te passen. Paar keer passen en eventueel nog wat kleine aanpassingen aanbrengen, en je Shoei zit, of het met Pattex gelijmd zit, rotsvast (zoals het hoort) op je hoofd. Maar nu komt het vreemde. Ondanks dat je Shoei  rotsvast op je hoofd zit, voelt het comfortabeler aan dan voor de aanpassingen. Dit komt volgens Paul (de Shoei-expert van dienst) omdat het gewicht van de helm nu gelijkmatig over je gehele hoofd wordt verdeeld, en niet alleen rust op een paar drukpunten. Hm, klinkt heel plausibel.

Tot zover mijn goede ervaring met de Shoei personal-fitting. Echt een aanrader voor iedereen die al reeds een Shoei heeft, of van plan is er een aan te schaffen .

Paul komt vrijdag 29 November weer langs bij Motorplanet voor de Shoei Personal -fitting. Dus bespreek alvast een tijdstip op die dag voor jouw Personal Fitting!

 

Kawa4ffr.

Lees meer

Cor Review: Dunlop Sportsmart Mk3.

Datum: 11-10-2019

De standaard 1e montage banden van mijn Z1000sx waren hoognodig aan vervanging toe. Voor een ander weet ik altijd precies welke banden hij/zij het best zou kunnen laten monteren (zie stukje: toer of sportbanden). Wanneer het mezelf betreft blijf ik dan uiteindelijk toch een gigantische twijfelkont. Dunlop Roadsmart III of toch de nieuwe Sportsmart Mk3? Deze nieuwe Mk3 is door Dunlop speciaal ontwikkeld om sportief (niet racen!!) op de openbare weg te rijden. Na advies van Sander uit de werkplaats te hebben gekregen, toch voor de Sportsmart Mk3 gekozen. Ik ben een droogweerrijder en bochtjes-pikker en rijd ong. 6000 km/jaar, dus levensduur is niet mijn  hoogste prioriteit.

In het eerste kwartier rijden met de Mk3’s moest ik mezelf totaalher kalibreren. En wel op een zeer positieve manier. De Z1000sx reed totaal anders. Zeg maar, van zwaargewicht bokser naar beweeglijke weltergewicht, maar toch op de centimeter precies insturend en stabiel. En dan het vertrouwen wat de voorband je geeft! Sapperdeflap, dat heb ik in 40 jaar motorrijden nog nooit meegemaakt. Voorbeeld: normaal blijft het rijden met een nieuwe set banden altijd een beetje spannend en ga je in de bochten steeds een millimetertje verder met de hellingshoek om je banden te scrubben. Nu was het banden warm rijden en binnen 20 minuten zat de achterband al op de randen. De voorband heeft Dunlop veel meer reserve meegegeven. Deze houdt op de randen nog ongeveer 2 centimeter over. Dit ga je op de openbare weg waarschijnlijk ook niet gebruiken, althans ik niet. De banden voelen als je gaat rijden, dus nog koud zijn, meteen vertrouwd aan. Ze zijn binnen twee kilometer al redelijk opgewarmd en houden deze warmte, als je is een half uurtje stopt voor een bakkie bij Motorplanet, ook vrij lang vast.

Een punt wat ik bij heel veel banden heb ervaren, maar watgelukkig totaalafwezig is bij de Mk3’s, is het vanzelf doorvallen van je motor in een hellingshoek. Misschien herken je het wel.  Je hebt dan even een splitsecond het gevoel dat je motor onder je wegschiet. Slecht voor het vertrouwen en je hartslag. Bij het remmen in een bocht hebben de Mk3’s een minimale, verwaarloosbare,  oprichtneiging.

Conclusie: Superband, beste waar ik ooit mee gereden heb.

 

Voordelen Dunlop Mk3: Snel op temperatuur / Licht sturen / Precies sturen / Stabiel aanvoelend /  Vertrouwen en nog eens vertrouwen wat de banden je geven. Dit geldt zeker voor de voorband.

 

Nadelen: Zou het eigenlijk niet weten. Vraag me alleen af hoe ze deze Mk3’s over een jaar of twee in hemelsnaam nog beter kunnen krijgen. Maar dat vroegen we ons 40 jaar geleden ook al af bij het uitkomen van een nieuw ontwikkelde set banden.

 

Kawa4ffr

Lees meer

Brandstof

Datum: 03-10-2019

Toer- of sportbanden?

Datum: 08-09-2019

Wat is het verschil tussen toer- en sportbanden? Het antwoord wat je veelal zal horen is: grip en levensduur. Maar is dit wel altijd zo? En waarom dan?

Grip hebben beide banden in overvloed. Een (bijvoorbeeld) Z900 kan je met zowel toer- als sportbanden met de stepjes over het asfalt laten schrapen. Het grote verschil zit hem in het karakter van de band en de buitentemperatuur waarin de band zijn beste beentje voor moet zetten. Een toerband presteert het best tussen de 5- en 15 graden Celsius. Een sportband begint zich vanaf 15 graden pas een beetje lekker te voelen. En ja,dat merk je. Zelf heb ik in het vroege voorjaar met 7 graden op sportbanden gereden. Je motor voelt dan wat onzeker en wiebelig aan, met als angstig hoogtepunt het wegstappen van mijn voorwiel in een bocht. Daar word je wel weer even rustig van. Hier zou je met een set toerbanden absoluut geen last van hebben gehad. Tussen de 15- en 20 graden presteren ze ongeveer hetzelfde qua grip. Het wordt een ander verhaal als je boven de 20 graden sportief gaat sturen. De toerband kan dan te warm worden en door het vele profiel voelt het dan aan alsof de band gaat ‘smeren’. De sportband speelt nu zijn troefkaart uit en stuurt beweeglijk als een jonge pup, maar toch stabiel aanvoelend, met daarbij een ongelofelijke pak grip.

 

De vorm tussen een toer- en sportband band is ook verschillend. Een toerband wordt mede ontwikkeld om een goede rechtuit stabiliteit, met eventueel een passagier en bagage, te hebben. Dit bereiken ze door de band, als je deze in doorsnede ziet, wat afteplatten. Een sportband daarentegen moet makkelijk een bocht in te gooien zijn en lekker kunnen ‘flikflakken’. Daardoor is hij wat spitser van vorm met als bijkomend voordeel dat de band in bochten iets meer contactvlak heeft. Door de afgeplatte vorm van de toerband heeft de band een groter contactvlak, en daardoor een kleinere belasting van de band, bij het rechtuit rijden. Dit is mede de reden waarom toerbanden, bij veel rechte afstanden rijden, een langere levensduur hebben dan sportbanden.

Een sportband vraagt om veel bochtenwerk om hem mooi rond te houden. Als dit gebeurt zal de band zijn hele levensduur lekker blijven sturen.

Een toerband doet het ook beter in een flinke plensbui (een paar druppels maakt echt niets uit). Dit komt uiteraard doordat een toerband meer profiel heeft, maar de belangrijkste reden is weer de temperatuur. Wanneer je met een sportband bij 20 graden plus lekker aan het sturen bent en je komt in een fikse regenbui, dan kan de temperatuur van de omgeving en van je band zomaar 10 a 15 graden dalen. En ja, dan zitten we weer bij het begin van dit verhaal dat een toerband tussen de 5 en 15 graden op zijn best is.

Suc6 met kiezen: sport of toer. De jongens van Motorplanet kunnen je altijd advies hierover geven. Ze zijn dealer van Dunlop-banden, maar alle merken zijn uiteraard leverbaar.

 

Oh ja, misschien is het bij een bandenwissel het overwegen waard om haakse ventielen te laten monteren. Een relatief kleine investering, maar deze maakt het controleren en het op de juiste spanning brengen van je banden een stuk eenvoudiger.

 

Kawa4ffr.

Lees meer

Cor : Versys 1000se vs Z1000sx.

Datum: 06-06-2019

Review:  Versys 1000se vs Z1000sx.

 

De Versys1000se en Z1000sx kan je toch wel zien als volle neven van elkaar. Ze delen in de basis het motorblok en het aluminium ruggengraatframe met elkaar. Knap dat Kawasaki toch twee totaal verschillende machines heeft weten neer te zetten.

We gaan is kijken wat de verschillen tijdens het rijden zijn. Het blok in de Versys levert 120 pk en in de SX d.m.v. een hogere compressie en andere nokkenassen 142 pk. Merk je dat in de dagelijkse praktijk? Nou…echt wel. De SX is duidelijk meer toerenhongerig dan de Versys, die uiteraard ook snel is, maar toch iets smoother en geciviliseerder aanvoelt.  Op mijn vaste referentie- teststrook rij ik met beide machines  30 km/uur in zijn tweede versnelling om daarna volle bak op te trekken. Aan het eind tik ik met de SX de 200 km/uur aan en met de Versys, ondanks zijn quickshifter, 175 km/uur. Tevens valt op dat de Versys vanaf 170 km/uur  een klein beetje onbalans in het rijwielgedeelte gaat krijgen. Dit komt door de lange veerwegen (meer flex) en de zitpositie. Deze is helemaal rechtop met een breed stuur in je handen, waardoor je bij hoge snelheid minder gewicht op het voorwiel hebt. Dit hebben alle hoogpoters, en is ook niets om je druk over te maken. De zitpositie op de SX is iets actiever (voorover gebogen), maar nog steeds op een niveau dat het comfortabel aanvoelt, maar daardoor op hoge snelheid wel wat stabieler is.

 

De windbescherming is duidelijk beter op de Versys. In Nederland krijg je op beide versies van de Versys 1000 het grote windscherm standaard geleverd. Waar je op de SX met zijn scherm in de laagste stand wind op je schouders en helm vangt, is dit in zijn steilste stand een stuk minder, maar dan zijn er wel wat luchtwervelingen rondom je helm voelbaar. Op deVersysword je verwend met een groot in hoogte verstelbaar scherm, dit geeft een perfecte windbescherming zonder turbulentie rondom je helm.

 

De Versys 1000se heeft de elektronisch instelbare semi-actieve vering en demping als eyecatcher. Prachtig systeem, zeker als je veel onder wisselende omstandigheden rijdt. Met of zonder passagier of bagage, toeren of sportief? Het is allemaal met een druk op de knop in te stellen. Moet je daarom de standaard uitvoering bij voorbaat links laten liggen? Denk het niet. Ook deze rijdt perfect, en is bijvoorbeeld met de originele Kawasaki quickshifter of andere accessoires,  die plug en play zijn, up te graden.

De vering/demping van de SX heeft enige afstelling nodig om scherp maar toch neutraal te sturen. De demo-SX bij Motorplanet is voor rijders van 85 t/m 95 kg (incl. motorkleding) hier perfect voor afgesteld.

 

Qua bagage mogelijkheden geven ze mekaar geen duimbreed toe. Beide modellen zijn te voorzien van een prachtige set zijkoffers (bij de SX zitten ze voor seizoen 2019 incl. GPS-houder en tankpad er gratis bij). Voor de echte bagage fetisjisten onder ons: voor beide modellen (Versys en SX) is ook een originele Kawasaki topkoffer te verkrijgen.

 

Zeker voor de Versys komt veelvuldig de vraag: is hij te verlagen? Het antwoord hierop is: jazeker. Zowel voor de Versys als de SX is een lager en smaller zadel verkrijgbaar. Ik denk dat dit het eventuele probleem voor 80% van de mensen oplost. Mocht dit nog niet afdoende zijn, dan zijn er bij Mizu, vervangings-linken voor de achtervering te verkrijgen. Dit zorgt samen met het extra laten doorzakken van de vorkpoten door de kroonplaat voor een verlaging van ongeveer 2,5 cm. Dit is relatief weinig werk. Ook zijn er bij Hyperpro voor bijna alle Kawasaki modellen vering verlagingsets te koop. Hier gaat wel een behoorlijk stuk werk inzitten. De voorvork en achtershock moeten uitgebouwd worden om de Hyperpro-vering te kunnen monteren. Voordeel van de Hyperpro vering is wel dat je dan zeker bent dat je machine dan net zo goed rijdt als standaard (alleen iets minder grondspeling).

 

Conclusie: de keuze tussen de Versys 1000se en de Z1000sx is naar mijn mening vooral een kwestie van persoonlijke smaak. Ze kunnen allebei een hele dag met maximaal 5000 toeren/min. op je favoriete dijkweg tussen de elektrische fietsen door laveren (trekkracht in overvloed). Als je af en toe eens met het mes tussen de tanden wil rijden, is de SX misschien wel de betere keus. Met de Versys kan je ook knallen, maar vanaf een bepaald punt merk je dat de machine buiten zijn natuurlijke habitat begint te raken. Ben je gecharmeerd van de elektronische semi-actieve vering, uitstekende windbescherming of een rechtop zitpositie, dan is de Versys wellicht jouw machine.

Ik zou zeggen: ga op allebei een proefrit maken, dan merk je vanzelf welke pluspunten of nadelen van de Versys of de SX voor jou het zwaarst wegen. Succes met kiezen.

 

Foto’s: Z1000sx/Versus 1000se

Tot de volgende keer,

Kawa4ffr.

Lees meer

Cor en de vering setup.

Datum: 15-02-2019

De vering setup, een veel besproken onderwerp in de motorwereld. Een pasklare oplossing voor de juiste setup is er niet. Deze is voor iedereen met uiteenlopende wensen en eisen verschillend. Een basis setup waarbij je motor goed rijdt is wel te geven. Hierna kan je, stap voor stap, wijzigingen in je setup aanbrengen, zodat je motor gaat sturen zoals jij wilt. Het zal wel altijd een compromis blijven. Hecht je bijvoorbeeld meer belang aan comfort of sportiviteit? Voor straat gebruik zal je meestal ergens hier tussenin terecht komen. Wees niet bang om aan de schroeven te draaien (gebruik passend gereedschap). Ze zitten er niet voor niets, en met behulp van je instructieboekje kan je altijd weer terug naar de fabrieks afstelling.

Lees meer

Kawasaki VersysX-300 2019, Dual Purpose en Multi Purpose

Datum: 02-11-2018

De Kawasaki Versys X-300 is de nieuwe, A2 ready Dual Purpose motor maar wordt in de praktijk ook vaak gebruikt voor woon-werk verkeer. Door het groeiende aantal files is de vraag naar betaalbare en comfortabele motoren groot. Zie hier het succes van de Versys X-300. In 2019 komt de nieuwe X-300 in 2 exclusieve ‘SE kleuren’ en zijn er Adventure en Urban uitvoeringen verkrijgbaar.

Fijne Dual Purpose

Woon-werk? Stukje off-road? Rijden in de stad? Dat kan met de Versys-X 300. De veelzijdigheid van de Versys-X 300 maakt de motor ideaal voor vele situaties. De comfortabele zit en het hoge stuur make de motor een ideale partner voor stad en woon-werk verkeer. De stuureigenschappen zorgen hiernaast voor veel motorplezier. Een laag verbruik en ruige off-road looks maken het beeld compleet.

De 2019 Kawasaki Versys-X 300 zal vanaf december bij uw Kawasaki dealer in de showroom staan vanaf €6.599,-.

Bekijk de Kawasaki Versys-X 300 ook tijdens de Kawasaki News Show op 1 & 2 december 2018. Meldt u direct aan via: www.kawasaki.nl.

Lees meer

De legendarische Kawasaki Z900RS en Z900RS CAFE klaar voor 2019!

Datum: 30-10-2018

De motorwereld stond op zijn kop toen Kawasaki afgelopen jaar de adembenemend mooie Z900RS en Z900RS CAFE introduceerde. De unieke mix van Retro looks met een sublieme afwerking en ultramoderne techniek bleek een schot in de roos, want de Z900RS was wereldwijd binnen een mum van tijd uitverkocht. Reden te meer voor Kawasaki om de 2019 versies van de Z900RS en Z900RS CAFE extra vroeg te lanceren!

Lees meer

Cor en de H1 en de H2.

Datum: 16-10-2018

De hoofdletter H heeft bij Kawasaki altijd synoniem gestaan voor superieure techniek en prestaties.

In 1968, het begin van de pk wedloop, kwam de H1 ten tonele, genaamd Mach III. Dit was een 500cc driecilinder tweetakt met 60 pk aan boord. Een bommetje op twee wielen toentertijd. Deze werd in 1972 opgevolgd door de H2 (Mach IV). Dit was een 750 cc uitvoering van de H1, met een voor die tijd ongekende 74 pk aan de krukas. Deze H2 werd onder motorrijders ook wel “theWidowmaker” genoemd. Vanwaar dit charmante koosnaampje voor de toenmalige H2?

Het 750 cc tweetaktblok was berucht om zijn doseerbaarheidgelijkend op een aan/uit lichtschakelaar. Het frame, vering en demping en niet te vergeten de remmen, liepen qua ontwikkeling lichtjaren achter op het explosief toenemende vermogen. De banden hadden in die dagen een grip van het niveau “palingvel” en je moest altijd twee vingers bij het koppelingshendel hebben om een eventuelevastloper (berucht tweetakt kwaaltje) te pareren. Iedereen begrijpt dus dat het zondagochtend scheurrondje, zeker bij een regenbuitje, een bijzonder spannende aangelegenheid kon worden.

 

De huidige H2 verdient de geuzennaam “Widowmaker”(godzijdank) totaal niet. Dit komt mede door de  elektronische hulpmiddelen die ons nu ter beschikking staan (bochten ABS en tractioncontroll,  wheeliecontroll, quickshifter met blipperfunctie, launchcontroll), samen met een aan perfectie grenzend rijwielgedeelte, een super doseer baar compressorblok,  remmen waarbij je het gevoel hebt tegen een metersdikke muur van gewapend beton te rijden en niet te vergeten, een stel banden die de kleefkracht van een toffee aan je kiezen overtreffen. Deze uiterst smakelijke combinatie van hightech zorgt er voor dat een ervaren motorrijder met de huidige H2 veilig en (zeer) snel kan rijden.

 

Toch heeft Kawasaki gemeend het H2 2019 model een upgrade te geven. Een verfijning aan de remmen, een ander TFT-dashboard en het vermogen wordt, zoals velen van ons al weten, aangescherpt van 200 naar 231 pk. Ja, tweehonderdeenendertig pk!!! Onzinnig? Natuurlijk niet. Als je, zoals de H2, aan de top van de voedselketen staat, ben je dit aan je stand verplicht. Punt.

 

Foto 1: H2 uit 1972

Foto 2: H2 Carbon 2019

 

Tot de volgende keer,

Kawa4ffr.

Lees meer

Cor en de Versys 650.

Datum: 24-07-2018

Cor en de Versys 650.

Lees meer

De Kawasaki Z900 van Cor!

Datum: 28-06-2018

De Kawasaki Z900 van Cor!

 

 

Lees meer

Cor en de Z1000.

Datum: 24-07-2018

Cor en de Z1000.

Lees meer

Foto’s Motorplanet Tourrit 2018

Datum: 19-06-2018

We kijken terug op een zeker geslaagde dag!

Het weer zat mee, we hebben geen druppel gehad tijdens de rit. Tijdens de BBQ een aantal druppels, maar dat mocht de pret niet drukken, want de Kawasaki tent heeft ons keurig droog gehouden.

We hebben meer foto’s, deze volgen binnenkort!!

Zie ook de Facebook van Motorfashion!!!

Lees meer

Ninja H2 SX SE Geschreven door Cor,

Datum: 06-06-2018

Vandaag gaan we rijden en sprinten met de H2 SX.

Lees meer

Op motoravontuur met Cor,

Datum: 22-05-2018

Deze keer ga ik met een Yamaha FZ01 uit 2014 op pad.

Lees meer

Kawasaki Ninja 400, geschreven door Cor 58 jaar

Datum: 15-05-2018

Tsja, de Ninja 400.

Lees meer

Foto’s diverse evenementen

Datum: 18-08-2016

Diverse albums van activiteiten bij Motorplanet Almere

Lees meer

  • Sidi
  • TomTom
  • Shoei
  • Schuberth
  • Roof
  • Shark
  • Held
  • Gerbing
  • Motogirl
  • SW Motech