Toer- of sportbanden?

Datum: 08-09-2019

Wat is het verschil tussen toer- en sportbanden? Het antwoord wat je veelal zal horen is: grip en levensduur. Maar is dit wel altijd zo? En waarom dan?

Grip hebben beide banden in overvloed. Een (bijvoorbeeld) Z900 kan je met zowel toer- als sportbanden met de stepjes over het asfalt laten schrapen. Het grote verschil zit hem in het karakter van de band en de buitentemperatuur waarin de band zijn beste beentje voor moet zetten. Een toerband presteert het best tussen de 5- en 15 graden Celsius. Een sportband begint zich vanaf 15 graden pas een beetje lekker te voelen. En ja,dat merk je. Zelf heb ik in het vroege voorjaar met 7 graden op sportbanden gereden. Je motor voelt dan wat onzeker en wiebelig aan, met als angstig hoogtepunt het wegstappen van mijn voorwiel in een bocht. Daar word je wel weer even rustig van. Hier zou je met een set toerbanden absoluut geen last van hebben gehad. Tussen de 15- en 20 graden presteren ze ongeveer hetzelfde qua grip. Het wordt een ander verhaal als je boven de 20 graden sportief gaat sturen. De toerband kan dan te warm worden en door het vele profiel voelt het dan aan alsof de band gaat ‘smeren’. De sportband speelt nu zijn troefkaart uit en stuurt beweeglijk als een jonge pup, maar toch stabiel aanvoelend, met daarbij een ongelofelijke pak grip.

 

De vorm tussen een toer- en sportband band is ook verschillend. Een toerband wordt mede ontwikkeld om een goede rechtuit stabiliteit, met eventueel een passagier en bagage, te hebben. Dit bereiken ze door de band, als je deze in doorsnede ziet, wat afteplatten. Een sportband daarentegen moet makkelijk een bocht in te gooien zijn en lekker kunnen ‘flikflakken’. Daardoor is hij wat spitser van vorm met als bijkomend voordeel dat de band in bochten iets meer contactvlak heeft. Door de afgeplatte vorm van de toerband heeft de band een groter contactvlak, en daardoor een kleinere belasting van de band, bij het rechtuit rijden. Dit is mede de reden waarom toerbanden, bij veel rechte afstanden rijden, een langere levensduur hebben dan sportbanden.

Een sportband vraagt om veel bochtenwerk om hem mooi rond te houden. Als dit gebeurt zal de band zijn hele levensduur lekker blijven sturen.

Een toerband doet het ook beter in een flinke plensbui (een paar druppels maakt echt niets uit). Dit komt uiteraard doordat een toerband meer profiel heeft, maar de belangrijkste reden is weer de temperatuur. Wanneer je met een sportband bij 20 graden plus lekker aan het sturen bent en je komt in een fikse regenbui, dan kan de temperatuur van de omgeving en van je band zomaar 10 a 15 graden dalen. En ja, dan zitten we weer bij het begin van dit verhaal dat een toerband tussen de 5 en 15 graden op zijn best is.

Suc6 met kiezen: sport of toer. De jongens van Motorplanet kunnen je altijd advies hierover geven. Ze zijn dealer van Dunlop-banden, maar alle merken zijn uiteraard leverbaar.

 

Oh ja, misschien is het bij een bandenwissel het overwegen waard om haakse ventielen te laten monteren. Een relatief kleine investering, maar deze maakt het controleren en het op de juiste spanning brengen van je banden een stuk eenvoudiger.

 

Kawa4ffr.

  • Sidi
  • TomTom
  • Shoei
  • Schuberth
  • Roof
  • Shark
  • Held
  • Gerbing
  • Motogirl
  • SW Motech