Datum: 22-05-2018
Deze keer ga ik met een Yamaha FZ01 uit 2014 op pad. Voordat ik ga rijden onderwerp ik de FZ01 eerst aan een visuele inspectie. De vorige eigenaar droeg volgens mij motorkleding van fluweel, want er is werkelijk geen krasje of dof plekje op de machine te bekennen. Gewoon nieuwstaat. Verder zie ik dat er een verhoogde ruit van Givi op zit en ja ja, een middenbok. Vind het nooit sexy zo’n stuk oud ijzer onder een motor, maar dat weegt niet op tegen het gemak ervan. Zie de situatie voor je. Na een dag lekker blaffen in de Ardennen schreeuwen de kettingrollen en O-ringetjes om vettigheid. Je maten met hunhard-coresportmachine’s zitten op hun knieën hun ketting stukje voor stukje te smeren. En wat is zo’n ketting dan ineens f*cking lang zeg. Jij zet hem nonchalant op de middenbok, busje spray erbij en 1,2,3….30, en gesmeerd is je ketting.
Oké rijden nu. Eerst even 20 minuten warmrijden en vriendjes met elkaar worden. Wat me meteen opvalt is hoe licht de machine is terwijl hij er stilstaand best imposant uitziet. De tellerpartij is mooi compact en goed afleesbaar. Daar kan de nieuwste generatie motoren nog wat van leren. Mis alleen een gearindicator. Vroeger wisten we niet beter, maar ik ben er nu toch wel aan gehecht. Ik zou er meteen een laten monteren door Jan van de werkplaats.
Zo opgewarmd. We gaan kijken waar de FZ toe in staat is. Gaaaas!!!HolyMoly, het lijkt wel een 2-traps raket zeg. Onder de 7000 toeren gewoon snel, daar boven: alle hens aan dek. Ik zie de auto die eerst op een veilige afstand van zeg 400 meter voor me reed met de snelheid van het geluid op me afkomen. Ik kan daaruit tweeconclusies trekken. Die 150 pk zitten er echt in en ik kon (lees: moest) meteen de remmen flink gebruiken. Nou die werken dus goed. Kan ook niet anders want die komen regelrecht van de R1. De FZ is een echte screamer. Ook letterlijk trouwens. Wat een gaaf geluid komt er uit die sigarenpeuk van eendemper zeg. Toen de FZ voor zijn type-goedkeuring moest komen opdraven bij de RDW was de decibel-taliban duidelijk druk doende met het jaarlijkse uitjenaar Drievliet.
De vering en demping is geheel instelbaar. Ik zie aan de schroefjes op de vorkpoten dat er nog nooit een schroevendraaier in de buurt is geweest. Hoeft ook niet. Met mijn 78 kg stuurt hij mooi neutraal de bochten door. Hij valt de bocht niet in en loopt ook niet wijd.
Wat voor type piloot zoekt deze lasergestuurde precisie bom eigenlijk? Nee, niet die jonge vent van 25 jaar, die heeft nog soepele gewrichten en gaat voor die hard-core sportmachine. Misschien die BMW 850RT rijder die er een pk’tje (of honderd) bij wil? Nee, natuurlijk niet! Die springt nog liever in de gierput van de dichtstbijzijnde varkenshouder dan dat hij op deze mooie incognito-sporter gaat zitten. Nee, deze motor zoekt een 40 plusser die eigenlijk ook diehard-core sportfiets wil, maar reeds bij het aanschouwen van de zitpositie daarvan acuut last krijgt van een opkomende bekkeninstabilliteit. Zelf hoor ik ook bij deze doelgroep. Ben ook erg enthousiast over deze machine, maar bij mij moet er toch echt Kawasaki op de tank staan. Helaas.
Tijdens mijn vaste scheur-rondje nog even langs huis voor de foto’s. Je kan meteen concluderen dat ik niet fotogeniek ben, maar de helm die ik van Ubine(kledingshop) mocht gebruiken wel. Het is een Simpson. Nieuw in het assortiment. Vroeger bekend uit de sprint-scene en nu voor de openbare weg. Zit goed, zonnevizier, geen herrie, dubbel D (sorry dames, het heet echt zo) sluiting, de veiligste die er is en een mooie prijs. Denk dat vooralde nakedbike/streetfighter jongens er erg gecharmeerd van zullen zijn. Oké, genoeg voor nu en tot de volgende keer.
Kawa4ffr.