Datum: 28-06-2018
De Kawasaki Z900 van Cor!
Door de vakpers de hemel in geprezen tijdens de introductie (2017) van de machine. En ja, alles wat ze in die artikelen beweren klopt als een zwerende vinger. Dus klaar is Kees, de kortste review die ik ooit geschreven heb.
Nee, zo makkelijk ga ik mezelf er niet van af maken. Zelf ben ik in het bezit van een mooie Z900 en met de afgelopen Motorplanet tourrit, die overigens weer superleuk en gezellig was, zag ik de 7000 km op de teller verschijnen. Dus ik ben van mening dat ik dan toch genoeg extra ervaringen met de Z900 heb opgedaan om dat met jullie te delen.
Vanaf het eerste moment dat ik op mijn nieuwe Z900 in Maart 2017 bij Motorplanet wegreed voelde ik mezelf een klasse betere motorrijder. Omdat ik na 40 jaar motorrijden niet in motorsprookjes geloof, dat je van het een op het ander moment een betere motorrijder wordt, komt deze verdienste volledig op het conto van de Z900. Dit komt door het gemak waarmee de Z900 stuurt en tijdens het rijden vertrouwen en nog eens vertrouwen geeft. Het is uiteraard zaak eerst de nieuwe banden ruw te rijden. Daarna kan je de achterband, vanwege het vertrouwen in de Z900, zonder klotsende oksels en verhoogde hartslag tot op de randen toe tegebruiken. De achtervering heb ik na verloop van tijd drie millimeter meer voorspanning gegeven (ik ben 78 kg). De machine behoudt dan toch zijn stabiliteit en comfort maar stuurt bij kort snel stuurwerk, doordat de voorvork een fractie steiler is komen te staan, net even wat giftiger in. Kwestie van smaak. En ja, dan het alom geprezen motorblok. Het snoepje van de week. Wat een turbine, wat een kracht, wat een patsertje!Tot 7000 tpm al een beul van een blok. Daarna trekt hij zijn bovenlip nog eens extra hoog op om ook echt hard te gaan doorbijten. Door het perfecte rijwielgedeelte,en de doseerbaarheid van het blok, ook echt bruikbaar vermogen. De versnellingsbak schakelt als het bekende warme mes door de zachte boter. Veel gevoel in de bak en korte schakelwegen. Daar houden we van! Remmen perfect, echt sportmotorniveau. En ja, zelfs de achterrem doet lekker mee. Heb dat wel eens anders meegemaakt.
De afwerking is perfect voor elkaar. Niethelemaal van Italiaans niveau, maar dat is de prijs van de Z900 gelukkig ook niet.
De ergonomie is prima. Als je groter dan 1,75 (ik ben 1,78 meter) meter bent, is het verhoogde zadel een aanrader om in te investeren. Beter voor je knieën en het plaatst je bovenlichaam net iets meer boven het stuur. Voelt net wat actiever en agressiever aan. Naast dit zadel heb ik nog de volgende nuttige en minder nuttige, maar wel mooie, accessoires op mijn Z900 gemonteerd:
Het performance-pakket bestaande uit: Akrademper, buddyseatafdekking, tankpad en flyscreen. Bij dat flyscreen merk je echt een verschil. Een toerbuffel gaat het nooit worden natuurlijk maar het houdt toch behoorlijk veel wind van je bovenlichaam weg.
De originele Kawa-valblokken, vooras beschermers en de kunststof bescherming voor het koppelingshuis rechts en het statorhuis links. Robert wilde bij het horen van dit alles me ook meteen maar extra zijwieltjes verkopen. Maar toch, bij een onschuldig schuivertje of omvallen kan dit het verschil zijn tussen het op eigen kracht thuis kunnen komen of een bezoek krijgen van de plaatselijke berger.
De “verplichte” kleine kentekenplaat-houder uiteraard. Niet nuttig wel mooi. Een lithium-ion accu. Scheelt 1,5 kilo. Geeft bij mij het placebo-effect dat de Z900 nog beter stuurt en sneller is. Een Cobra kettingsmeersysteem. Echt handig, onderweg tijdens het rijden even smeren en klaar. Ik heb nooit iemand achterop, dus die voetsteunen meteen de kast in. Exhaust-hanger van R&G er op en de Z900 is weer een stukje lichter en het staat lekker racy. Ik hou van motoren die lean en mean zijn en “last but not least”,de radiatorbeschermer. Nuttig en mooi. Het geeft de schouderpartij van de Z900, naar mijn mening, nog net dat beetje extra volume.
Op de foto het gereedschap waarmee ik de wegen in de Flevopolder onveilig maak.
Uiteraard mijn hondstrouwe maar bloedsnelle en felle Z900.
Als motorkleding draag ik daarbij het liefst deze bij Ubine’s kledingshop aangeschafte outfit:
Shoei NXR helm: sporthelm zonder ingebouwd zonnevizier. Daardoor lekker compact qua afmetingen en super licht.
Macna Voltage: Sportieve leren combi.
SidiRoarr laarzen.
Richa warrior evo handschoenen.
N.B. Mocht je jezelf voorgenomen hebben voorlopig geen nieuwe motor te willen kopen, ga dan bij Motorplanet vooral geen proefrit met de Z900 maken. Je goede voornemen verdwijnt dan namelijk als sneeuw voor de zon. Een gewaarschuwd mens telt voor twee! Ben je daarentegen wel in de markt voor een nieuwe super-naked. Bel Robert en ga tijdens een proefrit genieten van de prestaties en rijkwaliteiten van de Z900.
Tot de volgende keer,
Kawa4ffr