De preview van de Z H2 (Soesterberg).

Datum: 06-12-2019

Na ontvangst met koffie en koek in het Nationaal Militair museum volgde de onthulling van de vernieuwde Z650 en Z900 met hun technische specs. Daarna was het de beurt aan de totaal nieuwe Z H2. Uiteraard ging bij velen van ons hier de meeste aandacht naar uit.

Het eerste wat mij opvalt bij het aanschouwen van de Z H2 in levende lijven , is dat de Z H2 er vele malen beter uitziet en beter tot zijn recht komt dan op een foto of een You Tube filmpje. Maar het getuigt van lef dat Kawasaki qua styling niet gekozen heeft voor een ‘dertien in een dozijn’allemansvriend. Het is echt een machine geworden die je schitterend vindt of helemaal niks. Een tussenweg is bijna niet mogelijk. Ik persoonlijk vind hem schitterend. De Z H2 heeft, naar mijn idee, bijna een industriële uitstraling. Functie gaat voor vorm. Vooral de linkerkant van de machine laat dat zien. De air-duct naar de compressor bijvoorbeeld, waar alle bevestigingsboutjes bewust (denk ik) te zien zijn.Dit tezamen met allerlei koelvloeistofslangen en elektrische bedrading geven deze dehigh-tech uitstraling van de Z H2 schitterend weer. De uitlaatdemper is ook zo’n voorbeeld hiervan. In eerste instantie denk je: oeps, gevalletje enkele reis grofvuil. Maar hoe langer je kijkt hoe mooier hij wordt. Op de Z H2 past geen mooi gestileerd, klein dempertje. Nee, daar hoort, mijn inziens, een grove, opzichtige kachelpijp op. Dus de standaardpijp misstaat de Z H2 zeker niet.

 

Het uitrustingsniveau van de Z H2 is super. TFT-screen, alle elektronica (veiligheid) aan boord. Cruise control en quickshifter (up and down).De remmen zijn uitgerust met Brembo M4 monoblocks en een radiale rempomp, dus niemand hoeft zich zorgen te maken over de feeling en het stopvermogen van het remsysteem.

Kawasaki is gelukkig niet in de val gelopen om de kostprijs laag te houden voor wat betreft de bandenkeuze. Geen setje banden van vier generaties terug, maar een mooieactuele set Pirelli DiabloRosso III banden. Sportbanden ontwikkeld voor de openbare weg. Dus goed sturen, massa’s grip (ook in de regen) en goede levensduur. Hoewel, met zo veel koppel?

Het rijklaargewicht van de Z H2 is 239 kg. In eerste instantie denk je dan….oef, zwaar. Maar geloof me, wanneer je met 200 pk en 137 Nm aan koppel de weg op gaat en je gaat dit serieus  gebruiken, en je naam is niet Marc Marquez, dan geeft een paar kilo extra (vooral op het voorwiel) je veel meer stabiliteit, vertrouwen en grip in het bochtenwerk. Er zijn bijvoorbeeld heden ten dage veel motoren die door middel van exclusieve materialen (dus duur) zeer licht geconstrueerd worden, om daarna Winglets (omgekeerde vleugeltjes) aan de machine te schroeven. Dit om meer gewicht op het voorwiel te creëren!!! Dit noem ik dus voor wat betreft de openbare weg ‘Bassie en Adriaan logica’.

Het vermogen van 200 pk en het koppel van 137 Nm. is natuurlijk beestachtig veel, maar het voordeel van een compressor (mechanisch aangedreven) is dat je vanaf stationair toerental meteen kan genieten van een berg koppel. Dit maakt het rijden met een compressor-blok zo leuk en spannend. Voor de ‘die-hards’ onder ons die menen dat 200 pk en 137 Nm net even te weinig is: zo’n compressor-blok is d.m.v. het flashen van de ECU makkelijk te tunen. Iets meer druk van de compressor en je hebt er bijvoorbeeld zo 10 procent vermogen en koppel bij. Dit is trouwens een groot voordeel van een geblazen blok. Het koppel stijgt lekker mee! Dit is bij het tunen ven een atmosferisch blok niet het geval.

 

Voor de geïnteresseerden onder ons staat de Z H2 medio Maart 2020 bij Motorplanet klaar om mee proef te rijden. Wanneer ik met de Z H2 mijn scheurrondje gereden heb zal ik uiteraard mijn ervaringen weer met jullie delen.

 

Foto 1: linkerkant blok met de airduct naar de compressor.

Foto 2: Michon wegdromend bij de opvolger van zijn huidige Z900.

Foto 3: de uitlaatdemper met als referentie het (te) korte pootje van Michon.

 

Kawa4ffr.

  • Sidi
  • TomTom
  • Shoei
  • Schuberth
  • Roof
  • Shark
  • Held
  • Gerbing
  • Motogirl
  • SW Motech