Cor Review: Dunlop Sportsmart Mk3.

Datum: 11-10-2019

De standaard 1e montage banden van mijn Z1000sx waren hoognodig aan vervanging toe. Voor een ander weet ik altijd precies welke banden hij/zij het best zou kunnen laten monteren (zie stukje: toer of sportbanden). Wanneer het mezelf betreft blijf ik dan uiteindelijk toch een gigantische twijfelkont. Dunlop Roadsmart III of toch de nieuwe Sportsmart Mk3? Deze nieuwe Mk3 is door Dunlop speciaal ontwikkeld om sportief (niet racen!!) op de openbare weg te rijden. Na advies van Sander uit de werkplaats te hebben gekregen, toch voor de Sportsmart Mk3 gekozen. Ik ben een droogweerrijder en bochtjes-pikker en rijd ong. 6000 km/jaar, dus levensduur is niet mijn  hoogste prioriteit.

In het eerste kwartier rijden met de Mk3’s moest ik mezelf totaalher kalibreren. En wel op een zeer positieve manier. De Z1000sx reed totaal anders. Zeg maar, van zwaargewicht bokser naar beweeglijke weltergewicht, maar toch op de centimeter precies insturend en stabiel. En dan het vertrouwen wat de voorband je geeft! Sapperdeflap, dat heb ik in 40 jaar motorrijden nog nooit meegemaakt. Voorbeeld: normaal blijft het rijden met een nieuwe set banden altijd een beetje spannend en ga je in de bochten steeds een millimetertje verder met de hellingshoek om je banden te scrubben. Nu was het banden warm rijden en binnen 20 minuten zat de achterband al op de randen. De voorband heeft Dunlop veel meer reserve meegegeven. Deze houdt op de randen nog ongeveer 2 centimeter over. Dit ga je op de openbare weg waarschijnlijk ook niet gebruiken, althans ik niet. De banden voelen als je gaat rijden, dus nog koud zijn, meteen vertrouwd aan. Ze zijn binnen twee kilometer al redelijk opgewarmd en houden deze warmte, als je is een half uurtje stopt voor een bakkie bij Motorplanet, ook vrij lang vast.

Een punt wat ik bij heel veel banden heb ervaren, maar watgelukkig totaalafwezig is bij de Mk3’s, is het vanzelf doorvallen van je motor in een hellingshoek. Misschien herken je het wel.  Je hebt dan even een splitsecond het gevoel dat je motor onder je wegschiet. Slecht voor het vertrouwen en je hartslag. Bij het remmen in een bocht hebben de Mk3’s een minimale, verwaarloosbare,  oprichtneiging.

Conclusie: Superband, beste waar ik ooit mee gereden heb.

Voordelen Dunlop Mk3: Snel op temperatuur / Licht sturen / Precies sturen / Stabiel aanvoelend /  Vertrouwen en nog eens vertrouwen wat de banden je geven. Dit geldt zeker voor de voorband.

Nadelen: Zou het eigenlijk niet weten. Vraag me alleen af hoe ze deze Mk3’s over een jaar of twee in hemelsnaam nog beter kunnen krijgen. Maar dat vroegen we ons 40 jaar geleden ook al af bij het uitkomen van een nieuw ontwikkelde set banden.

Kawa4ffr

• Sidi
  • TomTom